Dit is een mijlpaalkaartje uit 1 van de vele de sets die je tegenwoordig kunt kopen.

De kaartjes leg je bij je baby om foto’s mee te maken op speciale momenten. Mijn oog viel vandaag op dit kaartje en herinnerde mij aan de tip voor het opzetten van een Online Challenge.

 

Waarom een online challenge?
Slapen, doorslapen, hazeslaapjes overdag, onrust in de nacht. Het zal altijd een belangrijk thema zijn voor ouders, en als het niet lekker loopt, kan het veel met je doen. Als je op facebook bij de meiden van je zwangerschapscursus dan de foto met dit kaartje voorbij ziet komen, kan dat je onzeker of zelfs gefrustreerd maken. “Waarom slaapt mijn baby nog niet door?”.

Online challenges zijn hip&happening. Als je het goed neerzet, kun je een groot aantal klanten bereiken met 1 programma. Klinkt fantastisch voor elke ondernemer en persoonlijk gun ik het elke ouder dat zij geholpen kunnen worden. Een challenge heeft altijd een doel, het thema is grofweg “doe dit, dan krijg je dat”.

Daar ligt dan ook het probleem voor mij als babyconsulent: met alles wat er bekend is over slapen en ontwikkeling, verschillende gezinssituaties en persoonlijke wensen waar je rekening mee wilt houden, kan ik geen universele 14-daagse ‘Online Challenge’ maken waarmee ik alle deelnemers beloof dat de gebroken nachten verleden tijd zijn.
Een garantie geven op áltijd doorslapen met een universeel programma is wat mij betreft voor niemand haalbaar. Doorslapen bij kinderen is geen statisch gegeven. Het is niet zoals het in de meeste gevallen gaat met kruipen of lopen, dat het na de eerste keer steeds beter gaat.

 

Wat doe je nu met het milestone kaartje?
Kun je die foto wel schieten met het kaartje wat je toch al hebt? Zeker! Het juiste moment kan er ineens zijn! Het zou ook zomaar het meest gebruikte milestone kaartje kunnen worden wat er in het pakketje zit, één van de weinige kaartjes die je jarenlang opnieuw kunt gebruiken ? ….

Maak de foto voor het eerst op het moment dat je denkt “wat ben ik trots op jou lieve baby, wat heb jij lekker geslapen vannacht”. En laat het aantal uren wat daar aan vast hangt lekker in het midden.
In de eerste weken is ’s nachts net zo vaak voeden als overdag, om de 3 tot 4 uur, heel normaal. Soms lukt het 4 tot 6 uur aaneengesloten te slapen, dat is al heel knap van je baby! Ook voor jezelf voelt dit al als verwennerij, dus zeker een foto waard.
Voor een baby van 2 tot 3 maanden oud, is 6 uur slapen al flink doorslapen. Dus wederom een foto waard als jullie al in deze fase zitten. Slaapt je baby in de eerste maanden al langer dan 6 uur? Dat is heel knap! Maar maak je zeker geen zorgen als je kleintje dat nog niet kan, het komt vanzelf!

Een selfie met je baby en het kaartje is ook zeer geschikt! Zonder de zorg van zijn ouders lukt het je baby niet om lekker te gaan slapen.
Een baby rust het beste uit als het lukt minimaal 2 slaapcycli te doorlopen. Een slaapcyclus van een baby is ongeveer 45 minuten, dus minimaal 1,5 uur slapen aan 1 stuk is optimaal. Dit geldt voor de nacht, maar in de eerste maanden zullen de meeste slaapjes overdag ook 1,5 tot zelfs 3 uur vullen, in elk geval (een meervoud van) 45 minuten.

Dit lukt het beste als je baby lekker in zijn vel zit, zijn behoeften zijn vervuld en hij zich over kan geven aan de ontspanning.
Je baby heeft na een langere nacht laten zien dat hij zich ontwikkelt, groeit, fysiek kan hij het aan om een paar uur zijn voeding te missen. Maar rustig slapen, zegt ook dat je baby zich geborgen en veilig heeft gevoeld, dat hij de zorg kreeg die hij nodig had.

Naast trots op je baby, kun je dus ook heel trots zijn op jezelf als ouders!

 

Hergebruik van het milestone-kaartje
Ken je die leuke stickertjes, tekstballonetjes, die je vroeger in het fotoalbum boven iemands mond kon plakken waardoor het leek of hij wat zei? Zoek zo’n ballonetje met de tekst “weer”, en plak hem op je kaartje. Neem de foto nu rustig nog een keer, als de eerste tandjes eindelijk door zijn gekomen na een paar koortsige nachten, of als je kindje na een maand of 9 een aantal onrustige nachten heeft gehad omdat hij is begonnen met dromen en weer meer nabijheid nodig had.
Als je wilt, hou je het kaartje de hele periode dat je kind thuis woont gewoon bij de hand. Elke keer zul je als ouders de trots en blijdschap voelen dat je kind de rust en zelfstandigheid terug vindt in de slaap, mede dankzij jullie liefdevolle aandacht voor het kind.

Maak van doorslapen op zich geen doel, maar kijk naar een ritme waar jullie je allemaal goed bij voelen en ontspannen mee zijn. Als dat overdag zo is, zullen de nachten vanzelf volgen!

 

Dus geen online challenge…Wat dan wel?
Vraag je je af hoe jullie daar komen, een fijn ritme, minder onrust en uiteindelijk wat meer slaap voor je baby en jullie zelf? Daar kan ik jullie zeker bij helpen! Een preventieve cursus is in ontwikkeling. Niet online in eerste instantie, maar gewoon real life. Zodat je vragen kunt stellen en we samen kunnen kijken wat bij jullie past. Dat is nog even afwachten dus!

Wil je nu hulp bij de problemen waar jullie tegen aan lopen? Dan kan een consult op maat geschikt zijn voor jullie. De kracht hiervan is de ondersteuning die helemaal afgestemd wordt op jullie probleem en vragen.
Uit onderzoek van de VVBCN bleek er in 97% van de consulten binnen 2 weken verbetering te zijn in de situatie waarvoor de babyconsulent ingeroepen werd!
Toch haalbaar dus, die 14 daagse challenge ?.  Maar dan helemaal speciaal voor jullie!

Voor meer informatie kijk je hier of vul je het contactformulier in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Online Challenge “Nooit meer gebroken nachten”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *